Flyfrekvenser

Flyfrekvenser i Danmark

På denne side, finder du en liste med flyfrekvenser fra danske lufthavne og flyveklubber.
Vores liste med flyfrekvenser dækker de mest basale frekvenser i de største danske lufthavne og flyveklubber. Du kan finde de ”vigtigste” frekvenser, som du kan indtaste på din radioscanner, hvis du ønsker at følge med i flytrafikken fra de danske lufthavne.
Har du endnu ikke en radioscanner, kan du med fordel læse vores bedst-i-test guide, og ud fra den vælge en radioscanner, der passer bedst til dine behov. Der findes ikke mange forhandlere i Danmark af radioscannere, de fleste køber derfor deres radioscanner over eksempelvis ebay.com.

Flyfrekvenser i Danmark – hvilke skal jeg bruge?

Det kommer naturligvis helt an på hvad du ønsker at lytte til og ikke mindst hvor i landet du lytter fra. De fleste håndholdte radioscannere har en meget beskeden rækkevidde, hvis du benytter dig at den medfulgte antenne. Bor du langt fra en lufthavn, vil du eksempelvis have svært ved at kunne høre både tårnet og flyet.
Det er dog stadig muligt at kunne følge med i flytrafikken, hvis du er bosiddende langt fra en lufthavn. Du kan bl.a. følge med i Copenhagen Information og Copenhagen Control, der styre trafikken i det danske luftrum. Læs mere om Copenhagen Control og Copenhagen Information, i afsnittet længere nede på siden.

Hvis du bor i en afstand der gør det muligt at lytte til trafikken i selve lufthavnen, kan denne oversigt hjælpe dig godt på vej, til hvilke flyfrekvenser der er interessante at lytte med på.

Tower: Tower også kaldt ”tårnet” styre og kontrollerer trafikken på flyvepladsens baner. Her vil du typisk høre de populære sætninger ”cleared for takeoff runway 22L” og ”cleared to land runway 04R”

Ground: Kontrollere flytrafikken på det der kaldes manøvreområdet. Et fly der lige et landet i Kastrup lufthavn, vil typisk blive bedt om at skifte til ground, når flyet har forladt banen og er på vej over til sin gate.

Approach: På approach kanalen kontrollere flyvelederen afgående og ankommende flytrafik til en lufthavn. I større lufthavne som Kastrup og Billund, vil du dog opleve, at du på Approach-kanalen ofte kun vil høre ankommende fly. Afgående fly vil i større lufthavne typisk kommunikere med flyvelederen via departure frekvensen.

Departure: På departure frekvensen – der i øvrigt ofte kun benyttes i større lufthavne som Kastrup, kan følge med i afgående fly. Typisk vil piloterne tage kontakt til departure, kort efter start. Departure vil efterfølgende give piloterne instrukser om kurs og højde, og hjælpe dem godt på vej ud af lufthavnens kontrolzone, hvor de efterfølgende vil tage kontakt til eksempelvis Copenhagen Control.

Apron:
Apron giver piloterne informationer om parkering m.m. Apron er også betegnelsen af ”området” omkring de forskellige gates- og/eller parkeringsområdet.

ATIS: ATIS står også for ”Automatic Terminal Information Service” og er en service der har til formål at informere piloter om vejrforhold, aktive baner og informationer som piloterne skal være særlige opmærksomme på. ATIS-frekvensen aflytter piloterne inden de tager kontakt til eksempelvis ground i en større lufthavn, eller direkte kontakt til tower/tårnet i en mindre lufthavn, eller i forbindelse med indflyvningen til en lufthavn. En ATIS-information bliver ”læst op” af en computerstemme, der typisk bliver opdateret hvert tyvende minut. ATIS-meldingen har et bogstav som versionsnummer. Lytter du til en ATIS-melding klokken 19.22 vil du eksempelvis høreinformation A – også benævnt som information alfa. Lytter du igen til en ATIS-melding klokken 19.52 vil ATIS-meldingen have information B – eller BRAVO. Piloterne oplyser altid flyvelederen, hvilken ATIS-information vi har fået fortalt.

Copenhagen Control:

Lidt groft sagt, kan vi dele Control og information op i to. Control tager sig ofte af IFR-flyvninger, der fungerer i de højere luftlag. Her vil de give piloterne informationer om kurs og højde. Altså det kontrolleret luftrum. Copenhagen Control er opdelt i flere forskellige områder i landet.

Copenhagen Information:

Copenhagen information – også kaldet COFI, giver informationer til piloter i det ”ukontrolleret luftrum” altså typisk VFR-flyvninger. Copenhagen Information giver piloter oplysninger om trafik, vind og vejr, lufttryk mv. således at piloterne kommer sikkert fra A til B.
Ligesom Copenhagen Control, har Information også flyveledere der bemander forskellige områder af Danmark.

Frekvenser i Kastrup (EKCH)

Tower:
118.700
Tower (Arrival):
118.100
Approach:
119.800
Arrival:
118.450
ATIS Arrival:
122.750
Departure:
120.250  /  124.975
ATIS Departure:
122.850
Final:
120.200
Tower (Clearence delivery):
119.900
Tower (Departure):
119.350
Tower (Departure: push back, startop- og taxiinstruktioner – Apron West):
118.575
Tower (push back, startop- og taxiinstruktioner – Apron East og Area South):
121.825
Apron (Arrival):
121.625
Apron (Departure):
121.900

Frekvenser i Billund (EKBI)

Tower: 
118.700
Approach: 
119.800
Handling:
131.900
Arrival:
119.250
ATIS:
118.775

Frekvenser i Aalborg (EKYT)

Tower: 
118.300  /  284.775
Approach: 
123.975  /  309.950  /  362.300
Handling (Apron):
131.550
Arrival:
120.700  /  315.500
Precision:
120.775  /  299.500  /  315.500
ATIS:
120.475

Frekvenser i Aarhus (EKAH)

Tower: 
118.525
Approach: 
119.275
Parking/Handling:
131.550
GCA:
123.300  /  376.650

Frekvenser i Midtjyllands Lufthavn, Karup (EKKA)

Tower: 
119.575  /  241.650
Approach: 
120.425  /  292.750
Arrival:
241.750
Handling (Apron):
131.550
Precision:
122.100  /  360.650
ATIS:
120.575

 

Frekvenser i Roskilde (EKRK)

Tower: 
118.900
Approach: 
125.525
Handling:
131.550
ATIS:
123.800
Danish Aviation College A/S
131.850
Copenhagen Air Taxi
130.650
Arbejdsfrekvenser
163.900  /  461.650

Frekvenser i Sønderborg (EKSB)

AFIS:
126.400
Operations (Cimber Air): 
131.475
Køretøjer:
154.5375  (CTCSS 141.3)
Brand og redning:
173.100  /  164.100  (CTCSS 141.3)

Frekvenser i Rønne (EKRN)

Tower/Approach: 
118.325
Handling:
166.500
Markkøretøjer (retransmission af tårn):
166.150
Security/markkøretøjer:
167.300  /  158.300

Frekvenser i Odense (EKOD)

Tower/AFIS: 
119.525
Markkøretøjer:
154.3375

Frekvenser i Skrydstrup (Vojens) (EKSP)

Tower: 
118.275  /  258.875
Approach: 
124.100  /  300.075
Arrival:
291.700
Precision:
119.900  /  359.275
Skrydstrup Airport Information:
133.900

Frekvenser i Esbjerg (EKEB)

Handling:
131.550
AFIS:
120.150
DanCopter:
131.900

Frekvenser i Stauning (EKVJ)

AFIS: 
121.400
Center West:
130.650

Frekvenser på flyvepladser:

Anholt:
131.500
Borup:
123.500
Femø:
131.875
Grenå:
123.500
Grønholt:
122.500
Haderslev:
122.225
Hagested:
123.775
Herning:
121.000
Holbæk:
123.500
Lemvig:
123.500  /  80.250
Læsø:
123.175
Maribo:
130.575
Nordborg:
123.500
Næstved:
123.500
Randers:
122.075
Ringsted:
123.500
Samsø:
123.500
Sindal (AFIS):
118.750  /  154.7875  /  440.125
Skive:
130.575
Sæby:
122.500
Tønder:
122.500
Tåsinge:
123.400
Vesthimmerland:
122.225
Viborg:
123.500
Vrøjstrup:
129.975
Ærø:
123.175

Lægehelikpoter frekvens ifm. patientoverførsler

Rigshospitalet Helipad:
121.600
Bornholms Hospital Helipad:
121.075
Medical (samtale med lægepersonale):
121.075
Hoist (op/nedhejsning af patienter):
125.400

Frekvenser i Danske Flyveklubber:

Billund Flyveklub:
165.225
Frederikssund-Frederiksværk Flyveklub:
152.8125
Fyns Svæveflyveklub:
173.650
Lolland-Falsters Motorflyveklub, Holeby:
130.575
Lolland Falsters Svæveflyveklub:
130.575  /  172.500
Silkeborg Flyveklub:
148.0625  (Mobil: 152.0625)
Skive Svæveflyveklub:
148.8875  /  164.650  (Mobil:152.8875)
Skrydstrup Svæveflyveklub:
165.525
Svæveflyveklub Aviator, Støvring:
165.575
Sønderjysk Flyveklub, Rødekro:
460.175  (Mobil:450.175)
Øst-Sjællands Flyveklub, Kongsted:
449.725
Øst-Sjællands Flyveklub, Rønnede:
423.025
Aalborg Svæveflyveklub:
423.825  /  122.225
Aarhus Svæveflyveklub:
123.350

Mangler vi en frekvens på listen?

Skriv til vores webmaster og hjælp os med at holde siden opdateret